Era un vespre dels
molts en què, a les darreries dels anys seixanta, em passava un grapat d’hores
davant una ampolla de whisky. Havia perdut la feina i, de retruc, la
xicota. Sense diners i sense un futur prometedor a curt termini, era d’esperar
que aquella noia de pell bruna, ulls clars i cabells negres fotés el camp amb
el primer que se li acostés amb la butxaca plena.
Era l’hora de tancar aquell tuguri i el paio que sempre estava darrera de
la barra seguia netejant, amb les seves mans nuoses, un got darrere l’altre. Va
alçar la vista cap el rellotge que hi havia a la paret del davant i amb la
mirada ho va dir tot. Nano, fot el camp, que ja és hora de dormir la
borratxera.
Recordo que a la radio que aquell home tenia encesa en un racó, sota el
botellam, sonava una cançó que em tenia embadalit. No era només aquella veu de
dona negra el que em tenia captivat, sinó el que em semblava entendre amb el
meu anglès rovellat. Parlava de la llibertat, de trencar les cadenes que ens
embolcallen, de poder fer tot allò que volem fer. Poca cosa més vaig entendre,
potser perquè el meu cap estava massa enterbolit.
Li vaig preguntar al barman —li encantava que li diguessin així— de
qui era aquella veu tan captivadora.
—És la Nina Simone. Oi que canta bé? —em contestà.
—I tan que canta bé. Té la veu de negra. Segur que és negra —això ho deuria
dir arrossegant les paraules perquè m’ho va fer repetir.
—Que és què?
—Que dic que, per la veu que té, deu ser negra!
—A mi no em cridis, eh? —respongué, amenaçador.
—No t’he cridat, tio, t’ho he dit més fort perquè es veu que sordeges. I a
mi no em tutegis. Què t’has cregut, cambrer de merda?!
El que va succeir després no ho recordo gaire bé. Només sé que vaig anar a
parar a un bassal d’aigua bruta al mig del carrer i que del nas, adolorit, em
sortia un bon raig de sang. Vaig estar tota una setmana amb el llavi inflat i
un ull mig tancat.
Totes les meves desgracies han estat per culpa de les dones i la meva
afició a l’alcohol, però mai, fins llavors, per culpa d’una cantant negra.
Em vaig comprar el disc a on hi havia aquella cançó que sonava al bar. És
curiós com funciona l’associació d’idees. Encara ara, després de tants anys,
quan escolto, un i un altre cop, aquesta cançó, sento una certa angoixa i una
palpitació al llavi que em va partir aquell cabró.
La part positiva és he trobat una bona feina i tinc una nova xicota. Amb aquesta ja
en fa..., bé, ja he perdut el compte. Però aquesta és molt especial. Serà la
definitiva, ho sé. És clavada a la Nina Simone! El destí me la va presentar. Vull
aprendre’m la lletra de aquesta cançó per cantar-li-la a cau d’orella:
I wish I knew how
It would feel to be free
I wish I could break
All the chains holding me
Na, na, na
Na, na, na
Una bona historia.
ResponEliminaUna abraçada.
Moltes gràcies, Alfred.
EliminaUna abraçada.
Ha, ha, ha! Pobra Nina Simone, ficada en aquests embolics! Em recorda una mica Nighthawks, el quadre de Hopper.
ResponEliminaPotser l'única cosa en comú podria ser que la Nina hagués estat una admiradora d'en Hopper i aquest de la Nina, he, he.
EliminaUna abraçada.
O una associació d'idees: Nighthawks; Hopper; barra d'un bar(el Phillies); soledat i la cançó.
ResponEliminaUna abraçada!
M'he identificat molt amb la teva història ... jo també he passat èpocas sense treball, sense xicota, sense dinés ... i passava les estones als bars amb cervesa i porros ... ha caigut molt ... però sempre m'aixeco
ResponEliminaDoncs et desitjo que et mantinguis dempeus per sempre més.
EliminaMoltes gràcies per deixar el teu comentari i compartir la teva experiància.
Salutacions.