Aquest relat és la versió original, en català, de la qual deriva "El beso", relat publicat amb anteroritat, el passat 9 de setembre, al meu blog en castellà "Retales de una vida"
Tot començà un mes
d’octubre de fa dos anys. Era a Viena per motius de treball. Dues setmanes d’estança
em permetrien emprar el temps lliure per fer turisme, vaig pensar. Només duia
una setmana a la capital del Danubi quan vaig anar al museu Belvedere. Volia
veure “El bes”, “El petó” o “Der Kuss”, com el vulgueu anomenar, el famós
quadre d’en Gustav Klimt. Des que vaig veure la pel·lícula “La dama d’or”, en
la qual surt una altra cèlebre pintura d’aquest mateix autor, “El retrat
d’Adele Bloch Bauer”, actualment exposat a Nova York, no podia deixar passar la
oportunitat de gaudir d’una meravella equivalent i més propera.
A les deu del matí del primer diumenge de la meva estada vienesa, tan bon
punt varen obrir les portes del museu, em vaig dirigir cap a la sala a on és
exposada aquesta obra pictòrica on els reflexes daurats semblen voler sortir de
la tela. Vaig quedar embadalit.
Però el que mai oblidaré d’aquella visita no és l’obra de l’insigne pintor
austríac, sinó la veu que vaig sentir al meu darrera i, sobretot, la imatge que
l’acompanyà quan, al girar-me, la vaig veure.
Semblava sortida del quadre que estava contemplant. Alta, cabells rogencs, pell rosada, llavis vermells, i un
somriure misteriós. Palplantada a pocs centímetres, quasi a tocar, em
mirava fixament.
—T’agrada? —fou el primer que vaig sentir gairebé a cau d’orella.
—I tant que sí! —va ser tot el que vaig saber contestar, atabalat per la
visió inesperada d’aquella deessa feta dona.
—D’on ets? —tornà a preguntar.
—Soc de Barcelona.
—I què fas per aquestes terres llunyanes? —digué amb un somriure, ara sí,
obert i enlluernant.
—Treballo per a una empresa austríaca i m’hauré d’estar uns quants dies a
Viena. Així que aprofito per fer turisme cultural —ara vaig ser jo qui li va
somriure, més distés.
—Doncs si vols, jo et puc fer de guia per la ciutat. Em conec Viena con si fos
a casa meva.
—Que no ests d’aquí? —vaig voler saber. Per resposta, un altre somriure
intrigant.
Des d’aquell moment i fins que vaig haver de tornar a casa, només ens vam
separar el temps just per atendre les meves obligacions professionals. Vam ser
inseparables. No ens coneixíem de res, però no hi va fer res, ens compenetràvem
d’allò més bé, com una parella d’enamorats. Bé, jo era l’enamorat. Ella no ho sé,
no vaig saber mai el que sentia per mi. El que sí puc dir és que el primer petó
que ens vam fer, de nit, en una cantonada del teatre de l’òpera, ha estat
l’experiència més inoblidable de la meva vida. Si algú ens hagués fotografiat,
segur que hagués semblat una rèplica del famós quadre.
L’hora dels adeus va ser com m’imaginava, trista per a ella i dolorosa per
a mi. No vaig poder reprimir dir-li el que feia dies volia però em dolia, per
por al rebuig, al ridícul: “t’estimo”. Per tota resposta, expressà de nou aquell
somriure misteriós que la caracteritzava. Un petó va segellar el nostre comiat,
un comiat que esperava transitori. «Tornaré aviat», vaig dir. «No m’oblidis», contestà.
Tot just arribat a casa, vaig voler escriure-la però em vaig adonar que no sabia
la seva adreça, mai va voler que anéssim a casa seva; sempre ens trobàvem a l’hotel
o bé a qualsevol lloc de la ciutat que triava ella. Com no vaig caure en aquest
detall? Tampoc tenia el seu número de telèfon. A ella sí que li vaig donar el
meu, però mai m’havia hagut de trucar. Potser no volia que sabés el seu? Estava
fet un embolic. De cop i volta, la imatge enlluernant d’aquella noia que em
tenia el cor robat se’m va enterbolir. La bena queia del meus ulls mentre la
decepció més profunda s’apoderava de mi. Tot ha estat una juguesca, vaig
pensar.
Al cap d’un temps
vaig tornar a Viena. A tot arreu em semblava veure-la. Als restaurants, al
carrer, al hall de l’hotel. Però només eren fantasmes del passat o com qui veu un
miratge en mig del desert. Vaig anar al museu per rememorar aquell encontre. Quan
duia una estona davant del quadre que ens va donar a conèixer, vaig sentir un
aire fred a l’esquena i un xiuxiueig que em va esgarrifar. T’agrada? Em va
semblar sentir. Era la seva veu! Al girar-me, però, la sala estava deserta,
tret d’un vigilant.
Quan li ho vaig
explicar al meu millor amic, només va saber dir-me: «No t’encaparris. T’ho vas
passar de conya i sense cap compromís. Què més vols, nano? Ja en trobaràs una
altra»
Decididament, el meu amic no sap què és estar enamorat. Ara només em
pregunto si aquella noia alta, de cabells rogencs, pell rosada, llavis vermells
i somriure misteriós va arribar a existir o tot va ser una al·lucinació. El cas
és que l’enyoro i no puc pensar en Viena ni veure cap retrat d’en Gustav Klimt
sense reviure aquella breu, però bonica i misteriosa història d’amor.
Simplement va sortir de el quadre cansada de ser una dona petó i va voler tenir una relació més normal durant uns dies.
ResponEliminaUna abraçada.
Tot és possible en un món de fantasia. Només cal posar-hi una mica d'imaginació.
ResponEliminaUna abraçada.